CEMENT AND ZEN CULTURE IN ZHEJIANG

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In China, a country with a booming and uncontrolled development, where the megalopolis skylines change from month to month, the architects of Atelier Deshaus have chosen to work in the province of Zhejiang, where they converted a former warehouse in the Taizhou Contemporary Art Museum: 2450 square metres, redifined with eight exhibition halls.

Hallmark: the use of cement, brutal, but somehow even “gentle”. The cement is accompanied by glass insertions which appears as “pleated”, in order to let the light go through.

In the courtyard, a zen garden, built around a lush green pawlonia with a diameter of 90 centimeters. A neglected plant regaining life and thus reproducing the atmosphere of the ancient zen gardens with their slower and more calm vision of the world, as declared by Liu Yichun, one of the three founders of Atelier Deshaus.

There would need many more projects like this and not only in China.


In Cina, paese a crescita vertiginosa e incontrollata dove gli skyline delle megalopoli cambiano da un mese all’altro, gli architetti di Atelier Deshaus hanno scelto di lavorare nella provincia di Zhejiang, dove hanno trasformato un ex magazzino nel Taizhou Contemporary Art Museum:2450 metri quadri rielaborati con 8 sale espositive.

Segno distintivo: l’uso del cemento, brutale ma in qualche modo anche “gentile”. Al cemento si accompagnano inserimenti in vetro quasi “plissettato”, per far passare la luce.

Nel cortile un giardino zen sviluppato intorno a una verdissima pawlonia con ben 90 centimetri di diametro. Una pianta abbandonata che riacquista vita, riproducendo l’atmosfera degli antichi giardini zen offrendo una visione più lenta e pacata del mondo, come ha commentato Liu Yichun, uno dei tre fondatori di Atelier Deshaus.

Servirebbero molti più progetti come questo, non solo in Cina.

 

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